måndag 17 oktober 2011

Promarkerskolan del 2 - Pennorna

Promarkers finns i många olika färger - för att få en bättre inblick i de olika färgerna kan det vara bra att skriva ut en färgkarta. Du kan hitta en här: http://www.letraset.com/pdf/ProMarkerColExp.pdf
Om du vill ha en tom färgkarta där du kan fylla i de färgerna som har kan du istället hämta den här: http://www.letraset.com/pdf/ProMarkerColExpB.pdf.

För att få ett bra resultat när man målar med promarkers gäller det att förstå hur de fungerar. Försök att tänka lite som du gjorde med vattenfärger när du var liten. Målar du en gul penna över en blå, då blir det grönt! Pennorna är alltså transparenta och kan målas lager på lager. På så vis kan man få fram väldigt många olika färgnyanser utan att behöva köpa alla pennor - men då gäller det att ha lite tålamod!

När du ska börja köpa in Promarkers kan det vara bra att köpa de ljusa färgerna först, med de pennorna kan du måla lager på lager och ändå få fram skuggor och mörkare nyanser.

När man väl börjar få en del färger är det absolut snyggast att använda flera olika nyanser av samma färg för att få till en levande bild. Jag tänkte visa ett exempel på hur jag menar genom att färglägga ett hår med fyra nyanser av brunt:

Först målar jag med den mörkaste bruna - Walnut - där jag vill ha de mörkaste skuggorna.


Sedan tar jag en lite ljusare färg - Burnt Sienna - och fyller i  längst konturerna av den mörkaste pennan.
Jag tar ytterligare en nyans ljusare penna - Raw sienna - och fyller i överallt på håret, utom där jag vill att ljuset ska träffa håret och det ska bli som ljusast.
Slutligen tar jag den ljusaste av de bruna - Tan - och målar över hela håret. Jag rör pennan med små mjuka cirklar för att alla färger ska flyta samman och blandas. Om jag inte gör det kan det lätt synas skarvar efter de olika pennorna efteråt.


Det kan vara bra att inte låta motivet torka för mycket mellan de olika pennorna, då kan det vara svårt att få dom att blanda sig. I övrigt är det bara att testa sig fram och se vilka färger och tekniker som man tycker om bäst. Vissa börjar till exempel med den ljusaste nyansen och gör precis tvärtom mot vad jag gjorde här ovan.  


/Jenny

1 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar din skola, kommer det fler? Fint visat m håret! /marie