lördag 15 oktober 2011

Promarkerskolan del1 - Grunderna

I vår pysselgrupp är det fler olika färgläggningstekniker som hägrar. Jag tänkte att jag skulle tipsa lite om min teknik - Promarkers!

Promarkers är en alkoholbaserad penna som tillverkas av företaget Letraset. Varje penna kommer med två spetsar - en spetsig för detaljer och en lite bredare för större ytor.

Den största skillnaden mellan dessa pennor och vanliga tuschpennor är att man kan färglägga en yta jämnt utan att få en massa linjer och kanter av pennorna. Dessutom har pennorna en lager-på-lager-funktion som jag ska berätta om senare.

Med Promarkers kan du rita på många olika underlag. För att få det bästa resultatet på papper gäller det att ha ett papper som är väldigt tätt, och gärna lite glansigare än vanliga papper - annars kan pennan lätt "blöda" utanför linjer när man färglägger. Jag rekommenderar att använda Letrasets egna papper, 270 gram (det finns att köpa på fler ställen, själv har jag handlat här).


Om du ska färglägga ett stämplat motiv rekommenderar jag absolut att du använder en vattenbaserad stämpeldyna och låter stämpelmotivet torka ordentligt innan du börjar färglägga. Annars kan det lätt bli så att stämpellinjerna suddas ut av pennorna. Jag använder mig av Mementos stämpeldyna som finns att köpa i många olika pysselbutiker. Memento har stämpeldynor i flera olika färger.


I nästa Promarkerskola tänkte jag gå igenom pennorna och hur de fungerar!

/Jenny

0 kommentarer: