onsdag 19 oktober 2011

Promarkerskolan del 3 - Färgkombinationer

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt färgkombinationer för att få färgerna att flyta samman snyggt. I detta inlägg tänkte jag därför samla lite tips på olika färger som passar ihop - det är både mina egna blandningar och tips jag fått från andra (observera att jag inte testat alla kombinationer själv ännu).

Hud:
Rosig hy: Almond, Sunkissed Pink, Satin & Dusky Rose
Blek hy: Almond, Satin, Tan
Brun hy: Almond, Satin, Tan, Cinnamon
Gul hy: Almond, Ivory, Satin, Tan

Hår:
Brunrött: Chestnut, Terracotta, Spice, Ginger, Oatmeal
Blont: Sandstone, Tan, Mustard
Brunt: Burnt Sienna, Cinnamon, Raw Sienna
Brunt 2: Walnut, Burnt Sienna, Raw Sienna, Tan
Orange: Burnt Orange, Honeycomb, Saffron, Ivory



Övriga färgkombinationer:
Brunt: Walnut, Cinnamon, Tan, Putty
Grön: Green, Soft Green, Pastel Green
Lila: Slate, Lilac, Lavender
Rosa: Antique Pink, Cocktail Pink, Babby Pink
Röd: Burgundy, Crimson, Lipstick Red, Salmon Pink
Blå: Midnight blue, True blue, Skye blue, Arctic blue
Orange: Mandarin, Mango, Soft peach
Gul: Tulip Yellow, Buttercup, Primrose


Detta kan vara en bra grund att använda sig av om man har svårt att få ihop någon färg. Men som vanligt får man sen experimentera själv för att hitta just den nyans man söker. Om man tittar på färgkartan som jag länkade till i del 2 av Promarkerskolan så kan man nästan gissa sig till vilka nyanser som kommer flyta samman snyggt.

Ett bra tips är att söka på youtube efter filmer om Promarker, där finns det enormt bra tips att hämta!

/Jenny

0 kommentarer: